Hoe maak je een goede homepage?

10 september 2022 | Homepage

Als er op gebied van webdesign ergens vragen over zijn, dan is het wel over de homepage. Het lukt je vast wel om iets op de eerste pagina van je website te zetten, maar is dat ook hetgeen waar je je bezoekers mee raakt? En hoe zet je bezoekers aan tot actie? Je wilt niet zomaar een homepage, je wilt een sterke startpagina. Eén die converteert. De vraag die je je als ondernemer dan ook moet stellen is ‘Hoe maak ik een goede homepage?’. Lees verder voor mijn tips en achterhaal waar jouw kansen liggen.

Wat is een homepage

De homepage (voorpagina, home, startpagina, thuispagina, frontpage, openingspagina, main page of hoofdpagina) is de beginpagina op jouw website.              

De startpagina van jouw website

Om op een homepage te komen typ je het adres van de website in. Dit is de URL of het domein, bijvoorbeeld www.paulaterpstra.nl. Zodra je op deze website komt, beland je op een pagina en dit is de homepage.

Als je vanuit een zoekmachine op een website komt, wil dat niet automatisch zeggen dat je naar de homepage geleid wordt. Afhankelijk van de zoektermen die je in de zoekmachine hebt opgegeven, worden er resultaten getoond. Dit kan om een homepage gaan, maar ook om een aanbodpagina of een blog. De homepage is dus niet per definitie de pagina die standaard als eerst door bezoekers bezocht wordt, dat kan ook om andere pagina’s gaan.

De eerste indruk van bezoekers

Omdat de homepage doorgaans de eerste pagina is die bezocht wordt, krijgen bezoekers hier een eerste indruk van jou en je bedrijf. Dit moment is van groot belang voor de acties die daaruit volgen.

De meest belangrijke pagina van jouw site

Maak je een goede eerste indruk dan is de kans groot dat iemand ook een vervolgactie neemt. Denk aan het doorklikken naar andere pagina’s, het invullen van een contactformulier, het lezen van een blog of het bestellen van een artikel of boeken van een afspraak. Daar staat tegenover dat als je bezoeker niet onder de indruk is, de kans groot is dat hij of zij je site verlaat.

‘Bekijk je statistieken en je zal zien dat je homepage de meest bezochte pagina is. Reden genoeg om hier serieus werk van te maken.’

Een soort etalage om mensen naar binnen te lokken

Jouw homepage is als een soort etalage voor de rest van je website. Het doel is je homepage zo in te richten dat er ook daadwerkelijk naar andere pagina’s geklikt wordt. Het is als een verzamelpagina van alle overige pagina’s op jouw website. Hier geef je allemaal ‘sneak peeks’ (inkijkjes) naar wat iemand op de rest van jouw website kan verwachten. Dit moet aantrekkelijk genoeg zijn om naartoe te gaan.

Het doel van jouw homepage

De vraag die centraal staat is ‘Wat heeft je homepage nodig om je bezoeker enthousiast te maken om de volgende stap te zetten?’. Welke ingrediënten voeg jij toe aan je startpagina? Welke stappen wil je dat je bezoeker doorloopt om jou en je aanbod beter te leren kennen? Om antwoord op die vraag te geven, is het belangrijk dat jij eerst bepaalt welk doel je voor ogen hebt met je homepage. Wil je dat iemand jouw weggever aanvraagt? Geef dan jouw weggever een prominente plek op je homepage. Wil je je bezoeker het vertrouwen geven dat jij kennis van zaken hebt? Leid iemand dan naar jouw blogs. Wil je duidelijk maken wat je te bieden hebt? Maak dan een mini etalage van je aanbod. Dus voordat je start met het inrichten van je homepage, ga je naar de zogenaamde tekentafel en bepaal je jouw doel.

Wat wil je bezoeker weten?

Stap in de schoenen van jouw bezoeker. Wat wil diegene weten? Heb je goed voor ogen wie jouw ideale klant is? En weet je waar hij of zij behoefte aan heeft? Werk dit uit zodat je weet waar je je de aandacht op kunt leggen binnen je homepage.

Opbouw homepage

Hoe je jouw homepage inricht is helemaal aan jou. In die zin zijn er geen regels. Het is een grijs gebied en met bijna 2 miljard websites wereldwijd zijn er voorbeelden genoeg. Maar wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Volg je eigen pad. Zelf ben ik niet zo van de regels, maar ik sta altijd open voor een stramien, tips of handvatten. Naast dat het je helpt om de opbouw van je homepage te bepalen, is het ook slim om rekening te houden met de verwachtingen van je bezoekers. Als die verwachtingen niet overeenkomen met wat ze op jouw homepage zien, dan kan dat een reden zijn dat ze wegklikken.

Afzender/logo

Zet bovenaan je homepage je logo. Zo maak je direct duidelijk van welke onderneming deze website is. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Door je logo duidelijk in het zicht te plaatsen, is het in één oogopslag duidelijk.

Navigatie/menu

Eye-tracking onderzoek heeft uitgewezen dat zodra mensen op een website landen, dat ze deze vanuit een soort F-patroon scannen. Dat wil zeggen dat de horizontale balk aan de bovenkant van je beeldscherm goed bekeken wordt. De horizontale balk in het midden van je beeldscherm ook. En de verticale balk aan de linker zijkant van je scherm ook. Dit zijn dan ook de meest logische plekken om je menu en navigatie te plaatsen. Denk aan een sidebar geheel links of een topmenu helemaal bovenaan.

Hero afbeelding bovenaan je homepage

Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Met name bij dienstverlenende ondernemers, waarbij ook sprake is van een mogelijke samenwerking of één op één contact, is het belangrijk dat je jezelf als ondernemer zichtbaar maakt. Dit kan door middel van een (grote) foto bovenin het beeldscherm. Dit wordt ook wel ‘above the fold’ genoemd, dus in de ruimte die zichtbaar is, nog voordat iemand moet scrollen.

Duidelijke kopregel

Geef je homepage een duidelijke kopregel mee. In deze kopregel geef je aan wat je doet en voor wie je dat doet. Deze zin plaats je ‘above the fold’ en binnen het F-patroon. Nog voordat je bezoeker hoeft te scrollen weet hij of zij al wie je bent (foto), wat je doet en voor wie je dat doet. Mensen houden van duidelijkheid. Ook dit is niet in steen gehouwen. Vind je de kopregel afbreuk doen aan het design? En krijgt design een hogere prioriteit? Focus je dan op je eigen voorkeuren.

Voorbeeld homepage Paula Terpstra met logo, menu, navigatie, hero afbeelding en kopregel above the fold
Voorbeeld homepage Paula Terpstra met logo, menu, navigatie, hero afbeelding en kopregel above the fold

Benoem probleem, wensen en behoeften van je bezoeker

Maak nu een nieuwe sectie aan waarin je aansluiting zoekt met je bezoeker. Wat is het probleem of het verlangen van jouw ideale klant?

‘Je bezoeker wil weten of jij begrijpt waar hij of zij tegenaan loopt of wat zijn of haar verlangens zijn.

Als jij de juiste woorden vindt om de connectie te maken, dan vergroot je de kans dat iemand verder leest of nieuwsgierig wordt naar de rest van je website.

Geboden oplossing(en)

We zetten ons aanbod vaak op een aparte pagina. Dat is helder. Dan heb je geen ruis van andere informatie. Er is puur en alleen aandacht voor het aanbod en het geeft je tegelijkertijd ook de gelegenheid om dieper op je aanbod in te gaan. Ondanks dat je aanbod een eigen pagina heeft, is het wel verstandig om binnen je homepage een verwijzing naar je aanbod te maken. Maak daarom een overzicht met de geboden oplossingen. Zet er een knop of een link bij voor als men naar het uitgebreide aanbod wil.

De doelgroep beschrijven

Je bezoeker vindt nog meer aansluiting bij jou als hij of zij leest binnen jouw doelgroep te vallen. Wie is jouw doelgroep? Je kunt dit heel concreet benoemen door een beroepsgroep te noemen. Neem als voorbeeld mijn homepage waar ik op schrijf ‘ik maak websites voor coaches, adviseurs, sprekers, schrijvers en creatieve ondernemers’. Of ‘Ik maak Smart Stylish websites voor gedreven vrouwelijke ondernemers’. Een andere aanduiding is ‘voor vrouwen’ of ‘voor mannen’. Maar het kan ook zijn dat je ideale klant zich kenmerkt door ‘ondernemers die meer dan 50K per jaar verdienen’. Of misschien hebben jouw ideale klanten een kenmerk gemeen, zoals chronische vermoeidheid, slechte nachtrust, burn-out gerelateerde klachten, high end willen ondernemen, enzovoorts. Wie help jij?

Vertrouwen: waarom ben jij zo goed?

Feit: jij bent de enige niet. In jouw vakgebied zijn er waarschijnlijk volop aanbieders die aanbieden wat jij ook doet. Die net als jij inspelen op hetzelfde probleem of verlangen van jouw ideale klant. Laat je daar vooral niet door afleiden. Waar het om gaat is dat jij jouw bezoeker een reden geeft waarom ze bij jou moeten zijn. Denk goed na over jouw USP, jouw unique selling point. Wat maakt dat iemand bij jou moet zijn en niet bij jouw concurrent? Of misschien juist wel bij jouw concurrent, want je mag je homepage ook als filter beschouwen. Om die klanten aan te trekken waar jij die ‘extra mile’ voor gaat en waar jij je energie aan wilt geven. Benoem jouw USP’s.

Bij de start van mijn bedrijf als webdesigner, noemde ik als UPS mijn 20 jaar expertise in het marketingcommunicatie vak. Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat mijn kracht zit in het intunen op de ondernemer en op de klant van de ondernemer. Met dit talent zet ik mezelf nog exclusiever in een overvolle markt met webdesigners. Ken je talent en benoem het. Dit kan doorslaggevend zijn waarom klanten voor jou kiezen.

Voorbeelden van jouw werk

Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat jouw vakgebied is, maar mensen gaan erg aan op voorbeelden. Zo heb ik als webdesigner een selectie uit mijn portfolio op mijn homepage gezet. Heb je een hondentrimsalon, dan is het juist weer heel leuk om honden te laten zien nadat ze een behandeling hebben gekregen. Je kunt zelfs nog een ‘voor en een na’ foto overwegen. Dat kan als Personal Trainer ook, mensen die een lichamelijk een transformatie zijn ondergaan. Zit jouw coaching vooral op persoonlijke ontwikkeling, dan biedt een review meer uitkomst.

Call to action

Je homepage mag je beschouwen als een verzamelpagina waarin je allemaal doorverwijzingen maakt naar andere pagina’s op jouw website. Het is dan ook belangrijk om jouw homepage van call to action knoppen te voorzien. Vertel je iets over je aanbod? Plaats een knop met link naar je aanbodpagina. Vertel je iets over jezelf en staat het uitgebreide verhaal op een aparte pagina? Plaats dan ook hier een knop naar deze pagina.

Vertel kort iets over jezelf

Wij mensen zijn nieuwsgierig. En niet alleen naar jou als ondernemer, ook naar wie er nog meer schuil gaat achter jou. Dat persoonlijke randje. Maak die verbinding en pak ook de tips uit mijn blog ’11 tips om je zakelijke website persoonlijker te maken’ mee.

Niet voor niets scoren de Stories op Instagram hoge ogen. Nu hoef je je homepage niet in te richten als een daily storie a la Insta, waar het wel om gaat is dat je inspeelt op die behoefte dat mensen meer van je willen weten. Zie het tegelijkertijd ook als een manier om jouw expertise, jouw USP’s te onderstrepen. Maak daarom een korte intro over jezelf en verwijs vervolgens naar je ‘Over mij’ pagina.

Voorbeeld 'Over mij' sectie op homepage Paula Terpstra
Voorbeeld ‘Over mij’ sectie op homepage Paula Terpstra

Social proof

In de zoektocht naar de juiste leverancier maak je steeds meer gebruik van het www. Die shift hebben veel mensen al lange tijd geleden gemaakt en daar voelen mensen zich al behoorlijk vertrouwd bij. Toch zijn prospects op hun hoede. Al is je site nog zo mooi en je lach nog zo lief, iedereen heeft meer nodig dan jouw lieve lach en blauwe ogen. Plaats daarom voorbeelden van je werk, portfolio, reviews, testimonials en praktijk casussen.

Herhaal het einddoel

Slaag je erin om tot het eind de aandacht van je bezoeker vast te houden? Top. Denk ook dan aan het doel van je homepage. Wat wil je dat je bezoeker doet? Is het je weggever aanvragen? Zet je weggever dan ook in de footer (onderkant) van je pagina. Wil je dat ze naar je podcast gaan? Neem dan je podcast op in de footer. Je aanbod? Zet dan links naar je aanbod? Je contactformulier? Enzovoorts.

Contactgegevens in de footer

Tot slot sluit je af met je footer. Dit is de onderkant van je homepage, die je bij voorkeur op elke pagina terug laat komen. Ook hier liggen verwachtingen van je bezoeker. Zo verwachten bezoekers bijvoorbeeld dat je in je footer je contactgegevens opneemt. Als ik contact met je wil opnemen, scroll ik automatisch naar beneden omdat ik de verwachting heb hier jouw telefoonnummer of emailadres te vinden. Naast je contactgegevens kun je deze ruimte ook benutten om de aandacht op iets anders te vestigen, zoals bijvoorbeeld je weggever of je aanbodpagina.

Voorbeelden homepages

Om je een idee te geven van de opzet van een goede homepage geef ik je graag voorbeelden mee.  

Voorbeelden goede homepages vrouwelijke ondernemers

Kir Royal template
Cherry Whispers template
Cerise Suprise template

Liquid Cherry Template homepages

De door mij ontworpen Liquid Cherry homepages maken deel uit van mijn Liquid Cherry website templates Kir Royal, Cherry Whispers en Cerise Surprise. De templates geven ondernemers een handvat bij het inrichten van hun homepage. De opbouw, het frame, staat reeds en hoeft alleen nog meer ingevuld of aangevuld te worden. Je hoeft niet ‘from scratch’ te beginnen en je kan heel makkelijk aan de hand van de aangereikte secties jouw eigen verhaal en foto’s inrichten.

Voorbeelden sterke homepages coaches

Ik heb al veel websites voor coaches mogen maken. Een coach is een begeleider, een vertrouwenspersoon, iemand bij wie je je kwetsbaar opstelt. Dan is het belangrijk dat je een klik voelt. Jouw homepage leent zich daar goed voor. Je geeft jouw energie mee. Dat doe je met teksten, maar ook door fotografie. Als webdesigner werk ik alleen nog maar met professionele Personal Branding foto’s. Ik heb daarbij een gouden samenwerking met Fotograaf & Stylist Daniëlle van Dongen. Zie de voorbeelden van sterke homepages van coaches naar aanleiding van onze samenwerking.

Voorbeelden homepages vrouwelijke coaches

Dat een homepage ten alle tijden helemaal ingericht kan worden hoe jij het zelf wilt, bewijst Annemarie van Gaal. Ik maakte haar website en wist dat deze vrouw (bijna) geen introductie meer nodig had. Gevoel kreeg de overhand. Zie haar homepage.

Portfolio Website Annemarie van Gaal Paula Terpstra Webdesign 1800x1000

Ebook 11 tips voor een pakkende homepage

Ik hoop dat je een goed idee hebt gekregen van de opbouw, de structuur en de mogelijkheden. En dat ik je heb kunnen meegeven hoe belangrijk de homepage is. Spreekt mijn visie je aan en wil je er zeker van zijn dat je alle tips meepakt? Download dan mijn gratis ebook ‘11 tips voor een Pakkende Homepage.

Succes en vooral, veel plezier, het gaat je zoveel opleveren.

Gratis ebook voor een Pakkende Homepage

Al 300 keer gedownload