11 tips om je website persoonlijker te maken

10 maart 2022 | Website

Waarom zou je je zakelijke website persoonlijker maken? Dat heeft alles met verbinding en vertrouwen te maken. Tuurlijk willen mensen weten wat je aanbiedt, maar nog belangrijker, ze willen weten wie jij bent. Ze willen een klik met je voelen. Concurreer niet op prijs, maar op waarde en jij als ondernemer maakt daar onderdeel van uit. Zoek de verbinding, maak je zakelijke website persoonlijker.

Wat doe je en wie ben je

Of je nu een grote organisatie of een zelfstandige ondernemer bent, verbinding is key. Toch zie je dat het vaker de zelfstandig ondernemers zijn, die de website een persoonlijke uitstraling geven. Dat zie je met name bij ondernemers die een dienst aanbieden en waarbij persoonlijk contact deel uitmaakt van de samenwerking. Dit persoonlijke contact vraagt om een goede klik van beide kanten. Denk aan een coach, therapeut, psycholoog, adviseur, diëtist, noem maar op.

De eerste indruk is je website

Misschien vind je het ver gezocht. Zo´n website persoonlijk maken. Want dat kan immers ook in een kennismakingsgesprek. Daar kan het ijs gebroken worden, daar kun je ´de diepte´ ingaan. Maar vergis je niet, want het is je website waar je de kans krijgt voor een eerste indruk. Laat je te weinig van jezelf zien? Dan kan het zomaar gebeuren dat je niet doorgaat naar ‘de volgende ronde’. Dus waar jij denkt dat je in het kennismakingsgesprek meer van jezelf kunt laten zien, volgt er op basis van je website helemaal geen gesprek.

11 tips om je zakelijke website persoonlijker te maken:

1. Laat professionele foto’s maken

En hoe doe je dat dan? Allereerst willen we je gezicht zien. Yes, we willen weten met wie we te maken hebben en daar hebben we een gezicht bij nodig. En het liefst zien we nog meer van je. Laat daarom professionele foto’s maken. Zoek naar een mooie mix van portretfoto’s en full body foto’s.

2. Kies meerdere fotolocaties

Schiet niet alle foto’s vanuit je kantoor, atelier of werkplek. Zoek ook hier naar een mix. Naast je werkruimte kun je bijvoorbeeld een fotolocatie uitzoeken die past bij jouw persoonlijkheid. Houd je van de oude binnenstad, van de natuur, het water? Of ben je graag op het terras? Maak dan ook foto’s in deze omgeving. Je geeft nog meer persoonlijkheid weg en je website krijgt zo veel meer afwisseling. Ben je op zoek naar een professionele fotograaf waarbij je je op je gemak voelt en die oog heeft voor styling? Kijk dan op de website van Daniëlle van Dongen, www.daniellevandongen.nl.

3. Voeg een over mij pagina toe

De ‘Over mij’ pagina doet menig ondernemer het zweet uitbreken. Want wat zet je hierop. Moet ik het kort houden of lang? Moet ik hier mijn opleidingen neerzetten en wat ik allemaal gedaan heb? En moet ik zeggen dat ik van hardlopen houd? Ik zou zeggen, take it easy. Relax en denk eens rustig na. Wát is het wat jij kwijt wilt over jezelf? En welke informatie sluit aan bij je ideale klant?

4. Vertel subtiel iets over je achtergrond

Je hoeft geen curriculum vitae van je over mij pagina van te maken, maar als het relevant is om je prospect iets meer over je opleidingen of ervaring te vertellen, noem het dan gerust. Doordat je het in een verhalende vorm brengt, kun je deze informatie heel subtiel en nonchalant ergens neerzetten. Zonder dat het als een cv voelt voor de lezer, maar waarbij je wel iets over je expertstatus prijsgeeft. Je zegt het niet omdat je goede sier voor jezelf wilt maken, maar omdat je iemand het vertrouwen wilt geven dat iemand bij jou in goede handen is.

5. Vertel jouw verhaal met betrekking tot je dienst

Vertel je eigen verhaal in relatie tot de dienst die je aanbiedt. Wat maakt dat je in dit vak actief bent? Heb je iets meegemaakt? Zag je dingen in je vakgebied die naar jou idee beter konden? Ben je ervaringsdeskundige? Geef mensen het vertrouwen dat jij weet wat ze doormaken, omdat je het zelf ook hebt doorgemaakt. Of omdat je je iets erg aantrekt of je ergens in hebt verdiept. Het kan natuurlijk ook dat je dit vak uitoefent omdat je dit ontzettend leuk vindt en omdat je van je hobby je werk hebt gemaakt. Ga hier maar eens goed voor zitten, want deze informatie wordt doorgaans met grote belangstelling gelezen.

6. Noem iets ‘gezelligs’ of ‘geks’

En tuurlijk is het leuk om ook iets ‘gezelligs’ te noemen of juist iets ‘geks’. Zo vertelde een oud collega eens dat hij ieder jaar meedeed met ‘Ter Land Ter Zee En In De Lucht’. Wat leuk!

Twijfel je over hoe lang je de pagina moet maken? Maak dan de versie die goed voelt voor jou. Het is vervolgens aan je lezer hoeveel iemand wil lezen. Geef elke alinea een titel mee, zo kan iemand koppensnellen en toch een indruk van je krijgen. En spreekt een titel aan? Dan kan iemand altijd alsnog besluiten dat te lezen. Ik heb mijn ‘Over mij’ pagina best lang gemaakt. Toch maak ik me er geen zorgen over, omdat iemand in een paar seconden de rode draad kan oppikken middels de titels.

7. Vertel iets over je werkwijze

Hoe ziet een samenwerking er bij jou uit? Hoe lang duurt een traject? Hoeveel contactmomenten zijn er? Houd je live gesprekken, of zijn het juist online gesprekken via bijvoorbeeld beeldbellen? Of is het een combinatie van live en online? Wat bied jij als ondernemer en wat verwacht je van de klant? Dit is jouw unieke werkwijze en als je hier nog meer persoonlijkheid in wilt aanbrengen dan kun je dit helemaal naar eigen wens vormgeven. Ook dan onderscheid je je in de markt.

8. Deel jouw visie

Als iets moet matchen, dan is het wel jouw visie. Iemand moet zich daarin kunnen vinden. Misschien heb je er als bloemist voor gekozen om duurzaam te werken. En kies je er bijvoorbeeld voor om alleen nog met natuurvriendelijke steekschuim te werken. Dat is een statement waar je mensen mee aan je kunt binden. Zo is het mijn visie om een website iemands persoonlijkheid mee te geven. Voor mij gaat webdesign verder dan design alleen. Het is mijn missie om ondernemers via hun websites online de verbinding te laten maken met hun ideale klant. En dat is een boodschap die ik duidelijk op mijn website vermeld.

9. Deel je testimonials

Als er ergens een pagina is die ´you, you, you´ ademt is het wel je testimonials pagina. Het is een pagina waar je helemaal niets op hoeft te zeggen en waar het all the way over het resultaat van jouw werk en over jou gaat. Klanten die een review achterlaten zeggen soms dingen waar je je zelf helemaal niet bewust van bent. En die je daarom of om andere redenen (bescheidenheid?) niet op je website hebt staan. Door de testimonials aan te bieden krijgt je bezoeker een goed beeld van hoe je werkt en wie jij bent.

10. Schrijf en deel je blogs

Het schrijven van blogs is om verschillende redenen slim. Je vergroot de kans om opgepikt te worden door de zoekmachines en je vergroot je expertstatus. En in dit geval, je laat meer van jezelf en je visie zien. Je website heeft in de basis een aantal pagina’s nodig. Je homepage, aanbodpagina, contactpagina en daaromheen kun je het aardig zelf invullen. Een blogpagina staat lang niet op ieders website. Dat kost nu eenmaal tijd, onderhoud, aandacht en vraagt om inspiratie. Maar het levert jou en je bezoeker wel veel op! Naast het boosten van je zoekmachinepositie en je expertstatus, geef je je bezoeker ook dat extraatje. En zo onderscheid je je van de rest. En de onderwerpen die je aanhaalt, de inhoud van je artikel, maar ook de schrijfstijl zegt iets over jou als ondernemer. Zo maak je je zakelijke website persoonlijker.

11. Maak een video

Deze tip is voor de durfals, want je hebt er best een beetje lef voor nodig. En dat is dat je een video maakt voor op je website. Het liefst op je homepage, omdat dit de pagina is die het meest bezocht wordt. Maak een video waarin je kort iemand welkom heet en iets over jezelf en of bedrijf vertelt. Gewoon om iemand op zijn of haar gemak te laten voelen en om het ijs wat te breken.

Iemand op video zien en horen spreken, geeft nog meer prijs dan tekst en foto’s. Je stem, je tone of voice, je tempo, je energie, noem maar op. Als je je prettiger voelt bij een korte bedrijfsfilm, dan is dat ook een mogelijkheid om die te tonen. Maar als je je website meer persoonlijkheid wilt meegeven, dan is het het mooiste om je kijker recht in de camera aan te kijken terwijl je praat. Het hoeft niet perfect, oefen gerust en waag dan de sprong.

Wil jij je zakelijke website persoonlijker maken? Neem al deze tips dan nog eens rustig door. Je hoeft niet alles in één keer te doen en je hoeft ook niet alles te doen. Maak de keuze wat bij jou past en maak die verbinding!

Gratis ebook voor een Pakkende Homepage

Al 300 keer gedownload