Hi, ik ben Paula!

Happy in Barneveld, gek op Terp, Sander en Kim en fan van klompenpaden en business books

Paula Terpstra Websitecoaching dak mooi lange jas (1)

The Power To Connect

Ik ben optimistisch, ambitieus en heb een enorme drive om mijn doelen te bereiken. Mijn omgeving omschrijft me als ondernemend, enthousiast en leergierig. Ik zet mooie resultaten neer. Niet omdat ik de allerslimste of beste ben, maar omdat ik mijn schouders eronder zet en er altijd vol voor ga.

Een andere eigenschap die in hetzelfde rijtje thuis hoort, is mijn betrokkenheid. Ik connect. Ik zie je en ik wil dat je je gezien en gehoord voelt. In een tijd waarin we steeds meer met onszelf en onze smartphone bezig zijn, is dit naar mijn idee één van de meest voorname dingen die we elkaar kunnen geven. Oprechte aandacht en tijd voor elkaar.

Onze prestatiemaatschappij

We leven in een prestatiemaatschappij en daar zijn we ons vaak niet eens bewust van. Echter, onbewust speelt dit een grote rol en heeft dit impact op hoe we ons dagelijks leven vormgeven. Vroeger leefden we in een maatschappij waarin ons verteld werd wat er van ons verwacht werd.

Je ging naar je werk, deed je taken, nam je broodtrommel mee en na 8 uur gedane arbeid keerde je huiswaarts. Je deed je werk en daar stond een salaris tegenover. Punt. Dat was het. Niets meer en niets minder. Je werkte hier tot je pensioen en daarmee was de kous af. De kaders waren helder. 

In de huidige prestatiemaatschappij hebben we de lat steeds hoger gelegd voor onszelf. We willen onze wereld en onze kansen vergroten. Daarom werken we harder als ooit tevoren. We zijn ons eigen merk geworden. We werken hard, leren hard, zijn 24/7 bereikbaar en willen niets missen. Sterker nog, we zijn bang om iets te missen. Hier is zelfs een woord voor; FOMO, Fear Of Missing Out. Of je je nu op de arbeidsmarkt begeeft of dat je als ondernemer actief bent, we proberen ons allemaal zo goed mogelijk te positioneren in de markt. En deze positionering gaat samen met ambitie, efficiëntie en (kei)hard werken.  

Het begint bij jezelf

Opvallend genoeg zijn we onszelf voor onze positionering constant met anderen aan het vergelijken. Niet met één iemand, maar met tal van mensen om ons heen. En daarmee groeit de overtuiging dat we net zoveel omzet moeten draaien als X, net zo slank moeten zijn als Y, net zoveel likes moeten hebben als Z, net zoveel trainingen moeten volgen als Q en net zo grappig moeten zijn als B, enzovoorts. Maar het liefst overtreffen we dit… Kortom, we maken onszelf gek. En toch ambiëren we dit. Een haast onmogelijke opgave waar we vroeg of laat de prijs voor betalen. 

Maar wat vooral een grote façade is. Het is als één groot masker waar we never ever ons echte zelf mee laten zien. Want wie zijn we nu eigenlijk echt? Welke waarden zijn belangrijk voor ons? Als we niet staan voor onze eigen waarden, trekken we nooit de mensen aan die bij ons passen. Daarbij is het ook nog eens totaal vermoeiend om onszelf anders voor te doen dan wie we werkelijk zijn. Kies voor jezelf, en je zult merken dat dit je natuurlijk af gaat. Door je ware ik te laten zien als ondernemer, trek je je ideale klant aan. The Power To Connect begint altijd bij jezelf.

Ongeremde inzet

Nog voordat de prestatiemaatschappij zijn intrede deed, had ik al een ongekende drang om te presteren. Het verlangen om gezien te worden en de wens voor een financieel stabiele toekomst waren mijn drijfveren om all the way te gaan. En dat deed ik op ieder vlak, of het nu om school, sport of om werk ging. En weet je wat. Het was nooit genoeg.

Zo leerde ik op school niet voor een tien, maar voor een elf. Tijdens mijn tentamens studeerde ik tot diep in de nacht en negeerde ik het verzoek van mijn moeder om ‘alsjeblieft te gaan slapen’. ‘Paultje, je weet het nu wel’. Deze ongeremde inzet deed zich ook voor toen ik mijn kennis over online media wilde vergroten en in 2010 startte met de Post-HBO opleiding Adviseur Online Media.

Tijdens de introductieavond kwam ik op het wilde idee om cum laude af te studeren. What was I thinking? Mijn dochter was net geboren, het verlof zat er alweer op, mijn tweejarige zoon had energie voor tien en er leek geen eind te komen aan de gebroken nachten. Na een jaar ongeremde inzet en het aanvragen van een her bij een 6,4, kreeg ik bij mijn afstuderen een 7,1. Op de finish geen cum laude voor mij.

Ook op de werkvloer ging ik ‘to the max’. Ik was een bevlogen werknemer met hart voor de zaak. Daar waar ik kansen voor verbetering zag, ging ik op training, deed ik een cursus of opleiding. In totaal volgde ik vijf jaar lang pittige HBO avondstudies naast mijn werk en later ook naast mijn gezin.

Hooggevoelig

De drang om te presteren heeft me veel gebracht. Ik heb veel bereikt en daar ben ik trots op. Maar het heeft me ook veel gekost. Altijd maar presteren, anderen bijbenen en ergens bij willen horen is zo uitputtend. Dat hield mijn lijf, maar ook mijn hoofd niet vol. Rond mijn veertigste werd ik mij hier steeds bewuster van. Ook ontdekte ik dat ik hoogsensitief ben. Een mooie eigenschap, maar ook een eigenschap waardoor ik me in het verleden vaak ‘anders’ heb gevoeld dan anderen. Omdat ik niet bekend was met HSP, kon ik dit maar moeilijk begrijpen. Ik voel me nu nog steeds anders, maar het is oké, ik weet nu waar het vandaan komt. En ik omarm mijn hooggevoeligheid juist. Ik zie het als kracht, als mijn ‘Power To Connect’.

Het begin van internet

Toen ik op het voortgezet onderwijs zat, rolde er geen ‘webdesigner’ uit mijn beroepskeuzetest. Dat bevond zich toen allemaal nog in de kinderschoenen. Ik ben van 1980 en als je opgroeit met drie publieke televisiezenders dan is de komst van internet natuurlijk helemaal hugh. Toch werd de basis voor het internet al gelegd voordat ik geboren werd. Het internet kent namelijk een historie die teruggaat naar 1969 waarbij het Amerikaanse ministerie van Defensie een computernetwerk inzette. Dit netwerk, ARPANET, maakte het mogelijk dat verschillende computers tegelijkertijd gebruik konden maken van een netwerk. Toen ze hiermee in 1983 overstapten van een netwerkprotocol naar een internetprotocol (IP) ontstond het internet. Zachtjesaan begonnen overheidsinstellingen en universiteiten zich hier ook voor te interesseren. Met name de mogelijkheden van e-mail en bestandsoverdracht werden volop benut.

De opkomst van de ‘thuiscomputer’

Wij waren thuis geen innovators als het ging om technologische nieuwtjes. Ik was hier dan ook niet mee opgegroeid. Mijn man wel, daar stond in het allereerste begin een knots van een computer in huis met de welbekende floppies en het bureauvullende beeldscherm. Tijdens onze verkering mocht ik één van zijn computers gebruiken. Een grote zware kast met een bakbeest van een zwart wit beeldscherm. Ik snapte er weinig van, maar ik vond het wel interessant. Toen ik een werkstuk voor school tikte en ‘opeens’ alle letters scheef stonden, ben ik in paniek naar hem toe gefietst (we hadden toen nog geen mobieltjes) omdat ik dacht dat ik iets kapot had gemaakt…

In de loop der jaren werden computers steeds geavanceerder. Grafisch konden ze steeds meer. Het aantal huishoudens met een pc nam daardoor sterk toe. Toen de Amerikaanse overheid in 1993 het internet openstelde voor bedrijven en particulieren kon het internet op veel belangstelling rekenen. Slechts een paar jaar later, in 1996, was internet algemeen bekend bij het grote publiek. Het internet is een afkorting van internetworking en houdt in dat netwerken onderling met elkaar verbonden zijn. En als er iets is wat ons ‘The Power To Connect’ geeft, dan heeft het internet daar een groot aandeel in. Nederland telt inmiddels 2 miljoen websites en wereldwijd gaat het om 1,7 miljard websites.

Mijn connectie met webdesign

De computer heeft me altijd mateloos geïnteresseerd en toen mijn zus rond 2001 ging trouwen, maakte ik kennis met webdesign. Als ceremoniemeester maakte ik een website voor het bruidspaar en plaatste ik allerlei foto’s en informatie. Dit was een grote hit. Niet veel later deed ik mee aan een wedstrijd webdesign en van daaruit rolde ik in een cursus webdesign. Na de cursus maakte ik voor verschillende ondernemers hun bedrijfswebsite. Dit deed ik naast mijn marketingbaan en dat was nog in de tijd dat veel bedrijven nog niet online waren. Ze hadden nog geen website, maar het besef dat dit wel ‘handig’ was, drong steeds meer door.

Na een tijdje ben ik hiermee gestopt omdat ik me wilde focussen op mijn loopbaan in de marketingcommunicatie en niet veel later ook op mijn gezin. Binnen mijn vakgebied marketingcommunicatie won online media steeds meer terrein en dit trok steeds meer mijn aandacht. En alsof het bloed kruipt waar het niet kruipen kan, bouwde ik rond 2016 na lange tijd weer een website. Dit deed ik nadat ik heel erg geschrokken was van de offerte van €16.000 die ik kreeg voor het maken van mijn website door een bureau.

Een ander geluid, mijn geluid

Na 20 jaar in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, kwam er een moment waarop ik mijn loopbaan opnieuw onder de loep moest nemen. Waar ik voordien voor zekerheid koos, maakte ik nu de sprong naar het ondernemerschap. Ik koos voor webdesign en werd zelfstandig ondernemer. Een spannende keuze. Ook besloot ik dat ik me alleen nog wilde laten zien zoals ik echt ben. Op mijn site, in mijn e-mails, socials en tijdens calls. Een ander geluid, mijn geluid. En de reacties? Waanzinnig.

Geniet van de reis

In het begin van mijn ondernemerschap stond ik nog in standje ‘ratrace’. Ik startte mijn ondernemersavontuur met twee bedrijven; webdesign en eerstehulpverlening aan kinderen. Webdesign nam al gauw een vlucht en de combinatie met mijn andere bedrijf begon ik steeds lastiger te vinden. Ik merkte een enorme behoefte aan focus. Niet alleen ‘time wise’ maar ook ‘knowledge wise’. Maar de grootste ontdekking zat hem in het feit dat ik door al dat hollen en vliegen niet meer kon genieten van mijn ondernemerschap. Daarom besloot ik mijn bedrijf voor eerstehulpverlening om te zetten naar een online bedrijf. Ik verkocht al mijn fysieke EHBO oefenmaterialen en zo creëerde ik letterlijk en figuurlijk ruimte. Het deed me zo goed! Daarna voelde ik dat ik toe was aan de volgende stap. Stoppen met EHBO en full focus doorgaan met webdesign. Al deze stappen maken mij nog bewuster van wat ik doe en wat ik wil. Bovenal wil ik genieten van de reis. 

Santiago de Compostella

Met mijn ‘prestatiegerichte’ achtergrond ben ik mijn hele leven met de bestemming bezig geweest. Nu voel ik dat ik steeds meer wil en mag genieten van het nu. Onlangs zag ik in het televisieprogramma ‘Roderick zoekt Licht’ een prachtig verslag over de pelgrimstocht Santiago de Compostella. Wauw, wat was ik onder de indruk. Ik heb nog nooit een bucketlist gehad, maar nu wel. Deze reis wil ik heel graag maken. Toen ik andere ervaringen las, las ik over een vrouw die schreef dat je echt moet genieten van de reis. En ook zij benadrukte dat het niet om de bestemming draait, maar om de reis zelf. Ze schreef dat ze mensen in sneltreinvaart op haar tocht voorbij had zien lopen, te gehaast richting hun bestemming, waardoor ze niet van de omgeving konden genieten. Ik vond dat zo beeldend met ons dagelijks leven.

Connect met het nu

Dit is mijn ultieme ‘Power to Connect’. Connect met het nu. Ook ik zie mijn klanten in de stress schieten van hun website. En dat is zo niet nodig. Niemand heeft gezegd dat het gisteren af moet zijn, niemand heeft gezegd dat het aan een keurslijf moet voldoen, niemand laat je zwemmen. Ik help je. Ik wijs je de weg. Ik vertel je hoe ver je al bent. En ik herinner je eraan dat je hier trots op mag zijn. Geniet van je camino (weg). Geniet van je reis. Connect met het nu en zet je website in als powertool om klanten aan te trekken die nu bij jou passen. 

 

Vertel eens

Leuk om het een en ander over mezelf te delen. Vertel eens. Wie ben jij en loop jij ergens tegenaan met je website? Wie weet kan ik je helpen, ondermijn aanbod vind je mijn programma’s. Trakteer jezelf op een rondleiding door mijn website en laat je inspireren hoe jouw nieuwe website er ook uit kan zien. Regelmatig deel ik superwaardevolle content via mijn mails. Laat je naam en emailadres achter, dan zorg ik ervoor dat al mijn berichten op jouw digitale deurmat vallen. Let’s connect!