Terug naar blog

Marketingtools voor de introverte ondernemer

5 juli 2024

De wereld staat bol met marketing en het is aan jou om hier, te midden van alle drukte en chaos, je plek te veroveren. Echter, als er iets is waar jij als introverte ondernemer niet warm voor loopt dan is het wel je plek veroveren, mensen zien te overtuigen of jezelf naar voren schuiven. En toch. Potentiële klanten moeten wel weten dat je er bent. Als ze niet van jouw bestaan weten, kunnen ze ook niet bij je aankloppen. Laat staan kopen. Gelukkig zijn er tal van marketingtools waar jij als introverte ondernemer heel goed op gaat. Ik vertel je welke.

Als ondernemer heb je jezelf en of je bedrijf zichtbaar te maken. Mooier kan ik het niet maken. Ondernemen vraagt om een aantal basisprincipes en dit is er één van. En die basisprincipes houden er geen rekening mee of je extravert of introvert bent. Toch hoef je je als introverte ondernemer niet te beperken ten opzichte van je extraverte collega’s. Uit het brede palet met marketingmiddelen kies je gewoon die tools die heel goed bij jou en je kwaliteiten passen. En geloof me als ik zeg dat jij hier ook veel lol in kan krijgen.

In deze blog deel ik 6 marketingtools die perfect zijn voor introverte ondernemers. Tools die ervoor zorgen dat jij indirect zichtbaar én vindbaar bent, en waarbij je jezelf niet hoeft te forceren om live de spotlights op te zoeken.

1. Bloggen

Bloggen is een geweldige manier om je kennis en expertise te delen met de wereld. Je kunt bloggen over je vakgebied, je ervaringen als ondernemer en tal van tips geven. Zo trek je bezoekers naar je website die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Waarom is bloggen geschikt voor introverte ondernemers?

  • Je kunt je terugtrekken in je eigen bubbel en in alle rust je artikel schrijven.
  • Je kunt in je eigen tempo werken en publiceren wanneer het jou uitkomt.
  • Je blog hoeft niet in één keer perfect te zijn, je kunt aanpassen waar nodig.
  • Je hoeft niet met mensen te praten of netwerkevenementen te bezoeken.
  • Je kunt je creativiteit uiten en je passie voor je werk delen.
  • Je kunt op een vertrouwde manier meer van jezelf laten zien.
  • Je vergroot je expertstatus zonder dat je het gevoel hebt dat je op staat te scheppen.
  • Je kunt een community opbouwen en in contact komen met andere gelijkgestemden.
  • Je kunt met één blog heel veel mensen bereiken.
  • Je vergroot je vindbaarheid zonder jezelf actief te hoeven promoten.

2. E-mailmarketing

E-mailmarketing is een krachtige manier om in contact te blijven met je doelgroep en om je nieuwste blogs, aanbod, acties en nieuws te promoten. Je kunt je e-maillijst opbouwen door mensen aan te sporen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief of door gratis weggevers aan te bieden.

Naast dat je regelmatig je nieuwsbrief of e-mail verstuurt, kun je ook een automatische e-mailserie instellen voor als iemand je weggever of aanbod heeft gekocht. Het automatisch laten toesturen van een x aantal e-mails om de zoveel dagen noemen ze ook wel een funnel.

Waarom is e-mailmarketing geschikt voor introverte ondernemers?

  • Je werkt van achter de schermen.
  • Je kunt je e-mails op elk gewenst moment schrijven en versturen.
  • Je maakt jezelf zichtbaar zonder direct 1:1 contact.
  • Je stuurt berichten naar je warme netwerk.
  • Je kunt meermaals mailen om iemands enthousiasme gefaseerd te vergroten.
  • Je kunt links meesturen naar je blog of aanbod en zien wie hierop geklikt heeft.
  • Je krijgt inzicht in welke mails goed gaan en welke niet en je strategie bijstellen.

3. Social media

Ook social media wordt door veel introverte ondernemers ingezet om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt via de socials je blogs delen, contact maken met andere ondernemers en je ideale klant beter leren kennen.

Waarom zijn social media geschikt voor introverte ondernemers?

  • Je bepaalt zelf wanneer je offline of online wilt zijn.
  • Je kunt content creëren als je goed in je energie zit.
  • Je posts kun je plannen, zodat je ook zichtbaar bent als je laag in je energie zit en geen zin hebt om te posten.
  • Je kunt van achter de schermen zichtbaar zijn zonder 1:1 contact.
  • Je doelgroep kan je heel makkelijk volgen.
  • Je kunt je vindbaarheid vergroten door het gebruik van hashtags.
  • Je kunt je expertise delen en je bedrijf promoten zonder opdringerig te zijn.
  • Je kunt je doelgroep beter leren kennen en hun feedback verzamelen.
  • Je kan heel makkelijk overschakelen naar de DM met je ideale klant en andersom.

4. Website

Een website is een essentieel onderdeel van je online marketingstrategie. Op je website kun je je bedrijf en je diensten presenteren, eventueel je portfolio laten zien, testimonials tonen, contactgegevens delen en klanten aanzetten om actie te ondernemen.

Waarom is een website geschikt voor introverte ondernemers?

  • Je kunt je website in je eigen tempo creëren en beheren.
  • Je kunt je website 24/7 laten werken voor je, terwijl je zelf iets anders doet.
  • Je kunt je website gebruiken om subtiel je expertise te tonen zonder te hoeven opscheppen.
  • Je kunt je tarieven laten zien zonder dat je dat hardop hoeft te zeggen en waardoor je direct de juiste prospects filtert.
  • Je geeft je ideale klant de mogelijkheid om je vanaf een afstandje beter te leren kennen.
  • Je kan je mailinglist vergroten door je gratis weggever aan te bieden.
  • Je geeft iemand de gelegenheid om laagdrempelig kennis te maken met jou en jouw deskundigheid door je blogs, gratis weggever en eventueel je mini aanbod.
  • Je kan je aanbod direct verkopen zonder persoonlijke tussenkomst.
  • Je kunt vooraf een video inspreken en deze op je site zetten waardoor de beleving op jouw website nog persoonlijker wordt, zonder dat je iemand rechtstreeks spreekt.

5. Podcasts

Podcasts horen absoluut thuis in het rijtje met geschikte marketingstrategieën voor introverte ondernemers. Podcasten is enorm populair geworden de afgelopen jaren. Je luisteraars kunnen ze altijd en overal beluisteren. Bijvoorbeeld tijdens het autorijden, schoonmaken, wandelen of gewoon lekker lui op de bank. Het voordeel is dat mensen heel gericht kunnen zoeken op een onderwerp naar keuze en met een goede omschrijving in de show notes kan jouw podcast hoog scoren in de zoekresultaten.

Waarom is een podcast geschikt voor introverte ondernemers?

  • Je kunt je podcast inspreken waar en wanneer je maar wilt.
  • Je bepaalt zelf hoe lang je je aflevering maakt.
  • Je kunt connecten met je ideale klant zonder 1:1 bij elkaar te komen.
  • Je kunt met één podcast heel veel mensen bereiken.
  • Je kunt een authentieke connectie opbouwen omdat je jezelf laat zien.
  • Je stem geeft nog meer dimensie aan het contact. Mensen krijgen jouw energie en persoonlijkheid nog meer mee dan bij alleen het geschreven woord.
  • Je kunt diepgaande gesprekken delen.

6. Webinars

In een webinar deel je je kennis en maak je belangstellenden warm voor je vervolgaanbod. Anders dan bij de zojuist genoemde marketingtools is dit wel een tool waarbij je rechtstreeks in contact staat met potentiële klanten. Althans, je kunt webinars live geven, maar je kunt webinars ook opnemen en delen zonder dat je er zelf live bij bent. Webinars zorgen ervoor dat je je kennis kunt delen met een live publiek. Tijdens en na het webinar kun je mensen een vervolgaanbod doen.

Afhankelijk van de software die je gebruikt, kun je webinars geven waarbij je niet ziet wie er bij je webinar aanschuift of waarbij je het wel ziet.

Waarom zijn webinars geschikt voor introverte ondernemers?

  • Je kunt je webinar opnemen en later delen met mensen die het niet live konden bijwonen.
  • Je krijgt de kans om je deskundigheid te tonen.
  • Je kunt je deelnemers aansporen je ook te volgen op de socials.
  • Je vergroot je mailinglijst.
  • Je kunt het heel goed combineren met e-mailmarketing.
  • Je gaat je bij het herhaaldelijk geven van een live webinar steeds meer op je gemak voelen met spreken tot grotere groepen mensen.
  • Je webinar maakt je marketing persoonlijker omdat je de deelnemers vragen kan stellen waardoor interactie ontstaat en jij kunt mensen de gelegenheid geven om vragen te stellen.
  • Je kunt bij sommige software de openbare chat uitzetten zodat je selectief kunt zijn in welke vragen je wel of niet beantwoordt.
  • Je ideale klant leert jou beter kennen.
  • Je leert je doelgroep steeds beter kennen.
  • Je kunt tijdens het webinar al eventuele bezwaren wegnemen.
  • Je kunt je webinar gebruiken om je andere diensten te promoten.
  • Je live laten zien geeft een extra dimensie aan het contact. Mensen krijgen jouw energie en persoonlijkheid nog meer mee dan bij alleen het geschreven woord.

Wat past bij jou?

Zoals je ziet zijn er tal van marketingtools voor de introverte ondernemer die je zichtbaarheid vergroten als introverte ondernemer. Wat de beste marketingmiddelen zijn voor jou hangt af van je persoonlijkheid, budget, tijd en doelstellingen. Speel, test en experimenteer met verschillende tools en vind degenen die het beste voor jou werken.

Tot slot nog een aantal extra tips voor introverte ondernemers:

  • Wees jezelf: Laat je persoonlijkheid doorschijnen in je marketing. Mensen waarderen authenticiteit.
  • Richt je op kwaliteit: Maak waardevolle content die je doelgroep echt interessant vindt.
  • Geef het de tijd: Het kost tijd om een succesvolle marketingstrategie op te bouwen.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Hoe solistisch je ook kunt zijn, het valt niet altijd mee om alles in je eentje te doen. En dat hoeft ook niet.

Kun je wel wat hulp gebruiken met je marketing? En wil je weten hoe je kunt groeien in je zichtbaarheid, marketing en ondernemerschap? Kijk dan eens bij mijn online programma de ‘Bizz Bubbel’, waarbij je jouw marketing omzet in sales. En klanten aantrekt vanuit je eigen vertrouwde bubbel.