Home » Marketing » Het verschil tussen testimonials en reviews

Het verschil tussen testimonials en reviews

22 februari 2021

Het verschil tussen een testimonial en een review Paula Terpstra Webdesign Blog

Vaak worden de woorden testimonial en review door elkaar gehaald. Waarom zie je op de ene website het woord ‘Testimonials’ in het menu staan en op de andere ‘Reviews’? Gaat het allebei niet om hetzelfde? Er zit wel degelijk verschil tussen. Maar waar zit ´m dat in? In deze blog leg ik je het verschil tussen testimonials en reviews uit.

De overeenkomsten tussen testimonials en reviews

Laten we voor het gemak met de overeenkomsten beginnen. Zowel bij een testimonial als bij een review gaat het om een beoordeling door een klant. Een andere overeenkomst is dat ze allebei online zichtbaar zijn.

Wat is een review?

Bij een review gaat het om een oordeel dat zowel positief als negatief kan zijn. Reviews kunnen op allerlei platformen achtergelaten worden. Denk bijvoorbeeld aan Google of Facebook. In reviews kunnen klanten heel open zijn en alles delen over hun ervaring met het bedrijf of diens producten en of diensten. Het bedrijf kan zelf niks aan deze reviews doen, met andere woorden, ze kunnen ze niet verwijderen of bewerken. Dit zorgt er direct ook voor dat een review onafhankelijk is. Deze reviews blijven op het internet staan. Een bedrijf kan wel op een review reageren en bijvoorbeeld proberen om samen met de klant een oplossing te zoeken. En op die manier kan een klacht ook een kans zijn, want een derde leest ook dat je als bedrijf getracht hebt een oplossing te vinden. Ook dit is van belang voor het imago van het bedrijf.

Wat is een testimonial?

Bij een testimonial wordt een klant benaderd met het verzoek om een getuigenis ofwel verklaring te schrijven. Het gaat dan om het delen van een positieve ervaring met het bedrijf of diens producten en of diensten. Zo kan een klant bijvoorbeeld schrijven over de ervaringen in de samenwerking. Of over de snelheid van werken of het meedenken met de klant. Noem maar op. Deze positieve ervaring wordt vervolgens gedeeld op de website van het bedrijf. Dit soort ervaringen zijn van grote toegevoegde waarde voor een bedrijf, want potentiële klanten krijgen zo een nog duidelijker beeld.

Wat is het verschil tussen testimonials en reviews?

Je hebt de puzzel misschien al gelegd. Waar het op neerkomt is dat een testimonial een positief oordeel is dat gedeeld wordt op een eigen platform van een bedrijf en dat een review zowel positief als negatief kan zijn. Reviews kom je soms ook op eigen websites tegen, denk maar eens aan de reviews bij bol.com, maar vind je ook terug op platformen die niet door het bedrijf zelf beheerd worden.

Wil je een idee krijgen van een testimonials page? Kijk dan eens op mijn pagina met referenties. Ook verzamel ik reviews via mijn Facebook-pagina, mijn Linkedin-pagina en via Google Mijn Bedrijf.

Ik ben er groot voorstander van om testimonials te delen op je website. Ben je net begonnen en heb je nog geen testimonials? Benader dan eens oud collega’s of werkgevers of pilot klanten. Vraag hen of ze een referentie voor je willen schrijven zodat je toch referenties kunt delen. Je oud collega’s en werkgevers kunnen bijvoorbeeld iets zeggen over hoe het is om met jou samen te werken. Je pilot klanten kunnen bijvoorbeeld iets meer zeggen over jouw product of dienst of werkwijze. Succes!

Paula Terpstra Websitecoaching website webdesign Barneveld Ede Arnhem Amersfoort Apeldoorn 500px

Hi, ik ben Paula

Ik bouw websites op maat met ‘The Power To Connect’. Voor coaches, trainers, adviseurs, sprekers, auteurs en creatieve ondernemers die willen connecten met hun ideale klant.

Door in te tunen op jou, je bedrijf en je klant, voel ik wat jouw website nodig heeft. Ik wil dat het klopt. Klopt met wie jij bent, wat je wilt uitstralen en wie je wilt aantrekken. Heeft jouw website een magnetische werking? Op jou en je klanten? Dan hebben we magic.

Via mijn blogs en socials deel ik tips en inspiratie. Wil je meer tips? Kijk dan eens bij mijn gratis weggever.

Start vandaag nog!

Maak de beste start met je nieuwe website en start vandaag nog met de 14-daagse. Ga naar Master Your Website.

Nu voor €97!

14 daagse Master Your Website phone_Paula Terpstra Webdesign mini mockup