Terug naar blog

We zijn dol op heldenverhalen

19 februari 2024

We zijn de kunst van het verhalen vertellen een beetje kwijtgeraakt. In plaats daarvan houden we ons, sinds de komst van het bedrijfsleven, meer en meer bezig met cijfers, statistieken en Excel sheets.

Die moet je ook niet aan de kant schuiven. Daar zit zoveel in. Maar als je het hart van je klant wilt raken, over de langere termijn in iemands hoofd wilt blijven rondzingen en iemand in beweging wilt krijgen, dan wijs ik je nog eens op de kracht van storytelling.

Mijn TED-Talk ambities hebben me aangezet tot het lezen van het boek ‘Spreek als TED’. ‘De negen geheimen van de beste sprekers ter wereld’ van Carmine Gallo.

Ik deel een tip met je. Een verhaal dat raakt is onder andere een verhaal over een personage met wie iemand zich kan identificeren. De verhaalvormen die genoemd worden zijn:

1.   ‘Man in a Hole’ (man in een gat), oftewel, iemand raakt in de problemen en komt er weer uit.

2.   ‘Boy gets girl’ (jongen krijgt meisje), het verhaal van de doodgewone persoon, bij wie iets moois op zijn of haar pad komt en hij of zij het bijna kwijt raakt, maar het tij toch weet te keren. Eind goed al goed.

3.   En bij de westerse samenlevingen schijnen de verhalen over miljoenen inkomsten het ook heel goed te doen.

Deze zogenaamde heldenverhalen (waar we dol op zijn) zijn niet alleen voor podia weggelegd. Die kun je ook heel goed op je website kwijt. Je kunt ze onder meer subtiel verwerken in je:

1.   Over mij pagina (jij in de rol van held)
2.   Testimonials (jouw klanten in de rol van held)
3.   Weggever
4.   Aanbodpagina
5.   Etc.

Wees de held voor jouw prospect. Laat zien dat jij de persoon bent die hem of haar het beste kan helpen. Dat jij dingen hebt meegemaakt en ‘er weer uitgeklommen bent’. Of je klanten, omdat jij hen erbij geholpen hebt. Straal senioriteit uit. Ik kan je daarbij helpen. In slechts één weekend vertel ik je hoe je jouw senioriteit laat zien op je site.

Klik hier voor meer info en de aanmeldlink van het Winter Wonder Web Weekend van 23-25 februari. Bij een Golden Ticket scan ik ook elke vierkante centimeter van jouw website en geef ik je op maat adviezen voor jouw bizz.

Ben jij er dit keer ook bij?