‘Sales’, menig introverte ondernemer krijgt er jeuk van. Als je van nature niet snel in het middelpunt staat of op mensen afstapt, dan heb je serieus een uitdaging. Toch? Introvert of niet, sales is voor iedere ondernemer belangrijk. Leer door een andere bril naar sales te kijken en word je bewust van jouw natuurlijke voorsprong.
Heb je als introvert echt een hekel aan sales?
Sta je als introvert echt 6-0 achter als het om verkopen gaat? En heb je er echt zo’n hekel aan? Aan verkopen? Ik denk het niet. Ik denk dat elke ondernemer blij wordt van sales. Want sales zorgt ervoor dat je van betekenis kan zijn voor een ander. En sales zorgt er ook voor dat je in business blijft. En zo kun je nog meer mensen helpen.
Kijk door een andere bril naar sales
Als introvert mag je door een andere bril naar sales kijken. In jouw beleving ben je sales als iets negatiefs gaan zien. Jij denkt aan pitchen, pushen en leuren. Aan onoprechte handelingen om iemand te verleiden om te kopen. Ik nodig je uit om door een andere bril naar sales te kijken.
Sales is meer dan pitchen, pushen en leuren
Sales is zoveel meer dan ongevraagd pitchen, pushen en leuren. Het is een manier om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Je duikt toch ook niet in de weerstand omdat je de flyer van de supermarkt door de brievenbus krijgt? Dan denk je toch ook niet ‘Gloeiende, gloeiende, zij willen ons wel heel graag iets verkopen’. Jouw haren gaan toch ook niet rechtovereind staan als de kapper zijn of haar reclamebord buiten neerzet? Je krijgt toch ook geen kromme tenen als de lokale makelaar jou de nieuwbrief met het meest recente aanbod stuurt?
Methodes waar je op afknapt
Misschien krijg je wel kromme tenen als je ongevraagd op je mobiel gebeld wordt door de makelaar die vraagt of je interesse in een nieuwe woning hebt. En misschien zit je er ook niet op te wachten dat de sportschool besluit om huis-aan-huis aan te bellen om abonnementen te slijten. En wellicht ontstaat er toch wat wrijving als je ongevraagd DM’s blijft krijgen van bedrijven die keer op keer menen dat je niet zonder hen kunt.
Verkoop kan op veel manieren
En daar zit de crux. Ondernemen kan op zoveel manieren. En je sales en marketing inrichten kan ook op zoveel manieren. Als je altijd hebt gedacht dat je een hekel aan sales hebt, dan is het interessant om te onderzoeken waar het hem in zit. En als jij er zo’n hekel aan hebt, dan zijn er om jou heen wellicht ook veel mensen die er op die manier een hekel aan hebben. Hoe kun jij jouw salestraject dan zo inrichten dat het goed voelt? Voor jou en voor jouw toekomstige klant. Dat jullie allebei denken, ‘Yes, wat een geluk dat wij elkaar gevonden hebben’.
Focus je op jouw voorsprong in sales
Omdat je je als introvert vaak bezighoudt met hoe vervelend je sales wel niet vindt, ga je eraan voorbij dat jij als introverte ondernemer een voorsprong in sales hebt. Daar heb ik een e-book over geschreven. Het e-book ‘Jouw voorsprong in sales’, waarbij ik je laat zien hoe jij jouw introverte talenten kunt inzetten om klanten te krijgen. Zonder leuren, pushen of pitchen.
Jouw kijk op sales zal nooit meer hetzelfde zijn.
