#4 Hoe maak ik een Google Analytics account

mrt 13, 2020 | Google

Je moet het allemaal maar kunnen tegenwoordig. Vloggen, Insta Stories delen, Facebook Ads maken, funnels inrichten,…. Reuze interessant, maar wat nu als je gewoon simpelweg een Google Analytics account wilt aanmaken? Omdat je de bezoekers op je website wilt monitoren. Nou, dat durf je haast niet hardop te zeggen. Dat is toch zo 2005… Laat je niet gek maken. Er is niks mis met vooruitstrevend zijn, maar zorg wel voor een stevige online basis. Richt je website daarom zo in dat je de statistieken bij kunt houden. Omdat ik je wil helpen, heb ik deze blog geschreven. Kun je stiekem even kijken hoe je dat moet doen. De enige die het door heeft, ben ik. Via Analytics.

Een Google Analytics account aanmaken

Om met Google Analytics aan de slag te gaan, heb je een Google-account nodig. Met dit account kun je je Tracking-ID en trackingcode aanvragen. En deze gegevens heb je nodig om de statistieken van je website bij te houden. Heb je nog geen gmail account, dan kun je die gratis aanmaken.

1. Ga naar het marketingplatform van Google

Ga naar https://marketingplatform.google.com/intl/nl/about/analytics/ en klik op de blauwe knop ‘Kosteloos beginnen’ of de knop ‘Kosteloos aan de slag’.

2. Maak een Google Analytics account aan

Je gaat nu een Google Analytics account aanmaken. Om de uitleg zo duidelijk mogelijk te maken heb ik zelf alle stappen doorlopen. Ik heb een account aangemaakt voor Paula Terpstra Websitecoaching. Dit heb ik vastgelegd door de weergave op mijn beeldscherm te kopiëren. Vergelijk deze beelden met die van jou om te zien waar je je in het traject begeeft.

3. Maak een extra account aan als je er al één of meer hebt

Heb je al een Google-account voor een ander bedrijf? Dan kun je hier een extra account aanmaken. Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, heb ik al een account. Ik houd de gegevens van vrijetijdbarneveld.nl bij. Maar nu wil ik een extra account aanmaken voor Paula Terpstra Websitecoaching.

In de menubalk aan de linkerkant zie je Homepage, Aanpassing, Realtime, Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies. Onderin ditzelfde menu zie je Attributie, Ontdek en Beheerder. Klik op ‘Beheerder’, je ziet er ook een tandwiel icoon.

Je begeeft je naar de omgeving van de beheerder. Zie de afbeelding hieronder. Ik klik op de blauwe knop ‘Maak account’.

4. Vul je bedrijfsnaam in

Bij het invulveld ‘Mijn nieuwe accountnaam’ vul ik mijn bedrijfsnaam in. Dus niet de link van de website (bij vrijetijdbarneveld.nl is de bedrijfsnaam gelijk aan de link). Klik op volgende.

5. Kies wat je wilt meten

Bij stap 2 kies je wat je wilt meten. Selecteer ‘Web – meet uw website’. Klik op de blauwe knop ‘Volgende’.

6. Maak een property aan

Bij stap 3 maak je een property aan. Vul de gegevens in die horen bij jouw website. 

– Je websitenaam (De naam van je website)
– Je website-URL (De URL van je website, zonder http of https)
– Je branchecategorie (De branche waarin je actief bent)
– Je tijdzone (Nederland)

Klik op de blauwe knop ‘Maken’.

7. Ga akkoord met de servicevoorwaarden

Vervolgens verschijnt er een venster ‘Servicevoorwaarden van Google Analytics’. Standaard staan de Verenigde Staten geselecteerd, deze moet je omzetten naar Nederland. Om je account te activeren moet je akkoord gaan met de voorwaarden. Klik op de grijze knop ‘Ik ga akkoord’.

8. Stuur je Tracking-ID en trackingcode naar je webbouwer

Na het geven van je akkoord wordt direct je Tracking-ID en trackingcode aangemaakt. Deze gegevens zijn nodig om je Google Analytics account te koppelen met je website.

Stuur je Tracking-ID en je trackingcode naar je webbouwer, zodat hij of zij de installatie op je website kan verzorgen. Als je hier zelf handigheid in hebt, kun je het natuurlijk ook zelf doen.