Terug naar blog

Maak je eigen zakelijke Instagram account aan

27 december 2021

Regelmatig krijg ik van klanten de vraag of ik naast een website ook een zakelijke Instagram account voor hen kan aanmaken. Mijn focus ligt echter volledig bij webdesign. Bovendien vind ik het belangrijk dat mijn klanten zelf feeling krijgen met de socials. En dat begint al bij het aanmaken van een eigen zakelijke Instagram account. Daarom leer ik je in deze blog hoe je het zelf kunt doen.

Stap 1. Installeer de Instagram app op je mobiele telefoon

Download de Instagram App uit de App store (iPhone) of Google Play (Android). Zie hieronder de afbeelding van de Instagram App. Let op, deze stap kun je overslaan als je al Instagram op je telefoon hebt staan.

Afbeelding. Instagram app

Stap 2. Maak een nieuw account aan via de Instagram app

Voeg je nieuwe account toe. Je wordt eerst gevraagd om een gebruikersnaam te maken. Deze kun je zelf bedenken. Bij privé gebruik van Instagram wordt hier dikwijls de eigen naam voor gebruikt. Bijvoorbeeld paulaterpstra. Omdat er al zo ontzettend veel accounts zijn aangemaakt, en zelfs voor- en achternamen lang niet altijd uniek zijn, kom je waarschijnlijk gauw tot de ontdekking dat deze al bezet is. Dan moet je een andere gebruikersnaam kiezen. Je kunt hier allerlei varianten op bedenken. Realiseer je je alleen wel dat mensen je ook vaak zoeken op deze naam. Dus als ik snijboontje88 kies, ben ik praktisch onvindbaar voor een grote groep mensen. Ik kan paula_terpstra proberen of paulaterpstra1980 of iets anders.

Let op, het doel van deze blog is het aanmaken van een zakelijke Instagram account, daarom doe je er goed aan om je bedrijfsnaam als accountnaam in te stellen. Ik heb bijvoorbeeld paula_terpstra_webdesign gekozen.

Wist je trouwens dat je deze naam ook nog kunt veranderen in de toekomst? Toen ik mijn bedrijf startte was ik actief onder de naam paula_terpstra_websitecoaching. Toen ik mijn bedrijf later veranderde van websitecoaching naar webdesign heb ik dat ook doorgevoerd in mijn social media accounts. Dus kies voor de vindbaarheid je eigen naam of je bedrijfsnaam als gebruikersnaam. Dat zorgt voor een uniek en herkenbaar account.

Je wordt ook gevraagd om een wachtwoord in te stellen. Voer de gevraagde stappen uit en voila: de geboorte van je eigen Instagram account!

Afbeelding. Maak een gebruikersnaam aan
wachtwoord instellen
Afbeelding. Stel een zelfgekozen wachtwoord in

Stap 3. Voorzie jouw Instagram account van informatie

Nu wordt het leuk, je gaat je profiel aankleden. Hier ontstaat jouw identiteit. Rechtsonder zie je een grijs poppetje (profielfoto). Als je daarop klikt zie je je complete Instagramprofiel. De pagina geeft zelf aan welke vier stappen er nog gezet moeten worden om je profiel compleet te maken. Ik loop ze even met je door!

Afbeelding. Profielfoto instellen

Klik op ‘profiel bewerken’ en voeg als eerste je volledige naam toe, zo ben je herkenbaar als persoon naast je bedrijfsnaam. Je ziet dat je op deze plek ook een foto kunt toevoegen en je website url. Gebruik een mooie foto van jezelf en niet je logo. Mensen doen zaken met een persoon, dus laat jezelf zien!

Afbeelding. Bio Instagram invullen

Daarnaast is het belangrijk je bio in te vullen. Beschrijf hier wat je doet en wat jouw volgers aan jouw dienstverlening kunnen hebben. Maak ook gebruik van hashtags die passen bij jouw bedrijf. Werk je in de #marketing of ben je #coach? Vul het in! Mensen kunnen je zo makkelijker vinden.

Afbeelding. Profiel Instagram

Het is verstandig om je profiel gelijk om te zetten naar een professioneel account. Je kunt dan bijvoorbeeld statistieken inzien en adverteren. Die knop vind je ook op de plek waar je zojuist ook je profiel compleet maakte.

En voilà, daar is hij dan: je eigen Instagram profiel! Vanaf nu kun je foto’s toevoegen in je feed, stories opnemen en delen. En uiteraard mensen volgen, hashtags volgen en volgers verzamelen. Doe je voordeel met Insta. Vergroot je wereld en zet de deuren open naar je website!

PS. Ben je nieuwsgierig waarom een eigen zakelijke Instagram account van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw bedrijf? Pak deze blog dan ook mee.