#5 Zet een corona-update op je website

mrt 26, 2020 | Marketing

Hoe je het ook wendt of keert, corona heeft impact op ons allemaal. Dat dat zowel privé als zakelijk is, hoef ik niemand uit te leggen. Het allerbelangrijkst is dat we hier gezond doorheen komen. Maar zakelijk heeft het ook enorme impact. Voor de één meer dan voor de ander. Sommige bedrijven zijn genoodzaakt tijdelijk (deels) te sluiten, anderen passen hun werkwijzen aan, evenementen worden afgelast, afspraken verlopen anders, enzovoorts. Dit heeft effect op je bedrijf, maar ook op je klanten. En klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Nu nog meer dan anders. Zet daarom een corona-update op je website. Het liefst op je homepage.

Ik heb een opsomming voor je gemaakt met redenen om een corona-update op je website te zetten. 

Onduidelijkheden weghalen

Of je nu een grote organisatie bent, een kleine, een zzp’er, een winkelier een restaurant- of garagehouder of een sportvereniging, iedereen gaat dit aan. Eigenlijk stel ik voor dat iedere organisatie een update op zijn of haar website zet. Ook als je alle zeilen bijzet om de business door te laten lopen zoals je klanten van je gewend zijn. En de reden is dat iedereen weet dat het voor iedereen effect heeft. Klanten willen daarom duidelijkheid. Als je geen update op je site zet, vragen mensen zich misschien wel eens af of je website wel up-to-date is in plaats van dat ze denken dat je business nog doorloopt.

Een zorg minder

Afgelopen maand heb ik een camping geboekt. Ik hoop dat onze vakantie door mag gaan, maar mocht het niet zo zijn dan maak ik me toch wat zorgen om de kosten. Om hier duidelijkheid over te krijgen wilde ik contact opnemen met de organisatie. Hun website bood uitkomst. Ze toonden hun betrokkenheid en erkenden mijn zorgen. Ook vroegen ze me hen niet te bellen omdat ze hard werken om alle urgente zaken op orde te brengen. Ze gaven via een speciale corona FAQ-rubriek duidelijkheid over de werkwijzen en de regelingen als de vakantie onverhoopt niet door kan gaan door het virus. Ik voelde me direct opgelucht. Een zorg minder in deze toch al stressvolle tijd.

Kijkje in de keuken

Ook mijn eigen site is inmiddels voorzien van een corona-update. Mijn live trainingen kunnen immers niet doorgaan. Daarnaast wil ik ondernemers aansporen om hun eventuele vrijgekomen tijd in te vullen door NU met de Starterkit aan de slag te gaan. Tegen de tijd dat we weer volle bak kunnen, hebben deze ondernemers de aanloop al gemaakt. En voor de Hengelsportvereniging van Barneveld, waar ik webmaster en PR-adviseur voor ben, plaats ik vandaag een update. Jammer genoeg zijn we genoodzaakt een aantal wedstrijden te annuleren. We willen onze leden hier zo goed mogelijk over informeren.

Vraag je je af wat je kan communiceren? Ik help je op weg.

Redenen voor een corona-update op je website:

  • Zijn er wel of geen gevolgen voor je klanten?
  • Bied je al je diensten nog aan?
  • Bied je andere diensten aan?
  • Heb je aangepaste openingstijden?
  • Zijn er evenementen afgelast?
  • Zijn er trainingen afgelast?
  • Heeft je organisatie met spoed hulp nodig (spullen, mankracht, ..)?
  • Welke maatregelen heb je getroffen?
  • Hanteer je speciale richtlijnen?
  • Hoe ga je om met (reeds geplande) afspraken?
  • Biedt een ‘FAQ’ ofwel ‘Veelgestelde vragen’ rubriek rondom corona uitkomst?
  • Zijn er gevolgen voor je bereikbaarheid?
  • Bied je een handleiding aan om te video bellen?

Is er een reden die ik niet genoemd heb en die zeker de moeite waard is, laat het me weten. Laten we elkaar helpen.

Je kunt je boodschap richting je klanten ook op video delen. Ik zou in ieder geval schriftelijk iets overbrengen. De video is dan als extra en het is natuurlijk persoonlijker. En zet je boodschap ook door naar je social media kanalen en je nieuwsbrieflezers.

Take care,
Paula