#3 Negen tips voor een goede domeinnaam

feb 25, 2020 | Website

Sta je aan het begin van je website avontuur, dan start je met het vastleggen van je eigen domeinnaam. Appeltje eitje. Toch? Dan pak je gewoon je bedrijfsnaam en plak je er .nl achter? Zo makkelijk kan het inderdaad zijn. Wat niet moeilijk is, moet je vooral niet moeilijk maken. Toch roept het moment van registreren meer vragen op dan je vooraf had kunnen bedenken. Om je op weg te helpen, geef ik je negen tips voor een goede domeinnaam.

Een opsomming van tips is niet hetzelfde als een checklist. Neem de tips goed door en maak van hieruit een keuze wat voor jou werkt. Het is geen afvinklijstje waarbij je domeinnaam aan alles moet voldoen. Nope, het moet voor jou werken. Soms krijg je alle tips gewoonweg niet in één domein gepropt, zelfs als je het graag zou willen. In the end is het vooral een kwestie van de tips in een weegschaal leggen en nagaan welke voor jou het zwaarst weegt of wegen. Hou je vast, hier komen de tips.

Negen tips voor een goede domeinnaam

1. Kies een domeinnaam dat makkelijk te onthouden is.

Je domeinnaam laat je op allerlei uitingen terugkomen. Denk aan flyers, visitekaartjes, persberichten, noem maar op. Als je domeinnaam gemakkelijk te onthouden is, wordt deze eerder opgezocht maar ook doorverteld. Het kan je helpen om de naam zo kort en krachtig mogelijk te houden. 

2. Kies een domeinnaam dat makkelijk te spellen is.

Jaren terug maakte ik websites onder de naam ‘Webdizain’. Deze naam spreek je uit als ‘webdiezaajn’. Onderscheidend, apart en uniek vond ik het. Echter al gauw bleek waarom de naam uniek was en niemand anders er mee aan de haal was gegaan. Op papier leek de naam hip, maar bij mond tot mond reclame sloeg ik de plank keihard mis. Ik moest de naam soms wel drie keer spellen voordat iemand überhaupt begreep hoe je het schrijven moest. Creatief hoeft immers niet altijd functioneel te zijn. Denk hier dus goed over na.

Mocht nu blijken dat je bedrijfsnaam en of domeinnaam regelmatig verkeerd gespeld wordt, dan kun je deze fout geschreven naam ook claimen en doorlinken naar het juiste adres. Om dit te kunnen realiseren, moet de verkeerde gespelde naam natuurlijk wel beschikbaar zijn. Zo ontdekte ik dat www.coolbleu.nl doorgelinkt is naar www.coolblue.nl. Slim, want anders loop je de kans klanten mis te lopen.

3. Laat zien waar je voor staat.

Welk product of dienst lever je? En is deze dienst nog iets specifieker te omschrijven? Jaren geleden startte ik met de website www.vrijetijdbarneveld.nl, de naam zegt al veel over de inhoud van mijn website. De URL, ofwel het webadres, is makkelijk te onthouden en in Google heb ik na jaren een nummer 1 positie op de woorden ‘vrije tijd barneveld’ weten te realiseren.

Een ander leuk voorbeeld om te noemen is die van Swapfiets. Dat is een organisatie die fietsen verhuurt en het opvallende aan die fiets is dat één van de fietsbanden blauw is. Nu was ik de naam ‘Swapfiets’ vergeten, maar wilde ik toch graag naar hun website. Dus typte ik de URL ‘www.blauweband.nl’ in en jawel, daar verscheen de website van Swapfiets. Slim bedacht.

4. Verwerk zoekwoorden in je domeinnaam.

Als je website live staat, kan deze getraceerd worden door zoekmachines. Zij zoeken alle data en domeinnamen die op het internet te vinden zijn. Ga daarom na op welke zoekwoorden je klant in een zoekmachine naar je dienst gaat zoeken. Het kan interessant zijn om deze zoekwoorden terug te laten komen in je domeinnaam. Stel nu dat je expert bent in het behandelen van burn-outs. Dan kan het slim zijn om www.burnoutexpert.nl te registreren.

5. Claim meerdere domeinen.

Het claimen van extra domeinen is echt veel goedkoper dan het mislopen van mogelijke klanten. Het voordeel is dat je voor je extra vastgelegde domeinnaam geen webhosting nodig hebt omdat je je bezoekers naar je hoofddomeinnaam leidt, met een zogenaamde redirect. Dan is een domeinnaam, van laten we zeggen € 4,95 per jaar, echt zo terugverdiend.

 

 

6. Claim een .nl en een .com extensie.

Als je in Nederland actief bent, is het slim om een .nl extensie te registreren. Nog slimmer is het om ook gelijk een .com extensie te registreren. Bijvoorbeeld omdat je ook internationaal zaken wilt doen, maar dat hoeft lang niet altijd de enige reden te zijn. Stel dat je onder een .nl link actief bent, dan kan het zo maar gebeuren dat iemand anders de .com extensie claimt. Het zou nog vervelender zijn als diegene ook nog in dezelfde business actief gaat als jij. Dit kan je echt bezoekers of misschien wel klanten kosten.

Als je onder je eigen naam je bedrijf wilt gaan voeren, dan is het slim om ook deze naam zo snel mogelijk vast te leggen. Ook al denk je dat jouw naam uniek is. Think twice, want het kan heel goed zijn dat jij niet de enige bent met jouw naam. Zo typte ik mijn naam in het zoekvenster van Linkedin en verschenen er maar liefst vijf profielen met de naam ‘Paula Terpstra’. Met zoveel naamgenoten is het slim om mijn domeinnaam zo snel mogelijk vast te leggen. Ik heb dus een .nl en een .com extensie aangevraagd voor paulaterpstra.

7. Claim internationale extensies.

Deze tip lijkt op de voorgaande, maar is nog een tikkeltje specifieker. Nu gaat het om het claimen van extensies op landniveau. Bedenk je in welke landen je nu of in de toekomst actief wilt zijn. Het is voor bezoekers prettig en het wekt bovendien vertrouwen als je een extensie van het land waarin je actief bent registreert.

8. Verwerk de plaatsnaam waar je actief bent in je domeinnaam.

Als mensen niet bekend zijn met je bedrijf en dus ook niet rechtstreeks de link intypen, starten ze hun zoektocht via een zoekmachine. De kans is groot dat ze in hun zoekopdracht de plaatsnaam verwerken. Als je domeinnaam de plaatsnaam bevat, is dit gunstig voor je positie in zoekmachines. Dit werkt ook heel goed bij evenementen. Als je zoekt op ‘luchtballonnen barneveld’ dan heeft de website van Ballonfiësta Barneveld de nummer één positie in de organische zoekresultaten van Google. Mijn website www.vrijetijdbarneveld.nl scoort ook supergoed als het gaat om vrijetijdsbesteding in Barneveld.

Overigens wil ik hier wel heel voorzichtig een kanttekening bij maken. Want stel nu dat je ondernemers coach bent en je gaat van start vanuit je woonplaats. Dan kan ik me zo voorstellen dat je ook bezoekers van buiten je woonplaats wilt aantrekken. Je wilt je business ook kunnen opschalen. Dus kijk goed naar het type business dat je voert en of het voor jou slim is om de plaatsnaam in je domein te verwerken.

9. Gebruik geen bestaande merk- of productnamen.

Let erop dat je geen merk- of productnamen gaat gebruiken die al in gebruik zijn door een andere organisatie. Mogelijk kom je ermee weg, maar mogelijk ook niet en kunnen er zelfs juridische consequenties aan vastzitten. Als je dit risico neemt, loop je ook de kans om een stroom aan bezoekers mis te lopen waar je in de beginperiode zo actief op hebt ingezet met je marketing.

Het is mijn doel je zo goed mogelijk te informeren. Misschien proef je zelf ook wel dat de laatste tip van een hele andere orde is dan de andere tips. De tip over het gebruik van merk- of productnamen heeft niet zozeer een sales of marketing karakter, maar voornamelijk een juridische. Als je hier meer over wilt weten, dan verwijs ik je graag naar het artikel van Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law. Charlotte is jurist voor online ondernemers en schreef de blog ‘Merken in Domeinnamen: wie heeft recht op de domeinnaam?’.

Een kwestie van keuzes maken

Zoals ik al schreef is het niet altijd mogelijk om alle tips in één domeinnaam gepropt te krijgen. Bij enkele tips krab ik mezelf ook achter de oren, omdat ik weet dat ik niet aan die tip voldoe. En dan moet je je inderdaad gaan afvragen wat voor jou zwaarder weegt. Bij de tip ´Laat zien waar je voor staat´ realiseer ik me dat ik hier met de naam www.paulaterpstra.nl niet aan voldoe. Toch heb ik deze naam doorgezet, omdat ik www.paulaterpstrawebsitecoaching.nl te lang vind. En ook omdat ik mijn eigen naam als mijn branding wil inzetten. Omdat mijn bedrijfsnaam ‘Paula Terpstra Websitecoaching’ is, heb ik naast www.paulaterpstra.nl ook www.websitecoaching.nl vastgelegd.

Alle 9 tips voor een goede domeinnaam op een rijtje:

  1. Kies een domeinnaam dat makkelijk te onthouden is.
  2. Kies een domeinnaam dat makkelijk te spellen is.
  3. Laat zien waar je voor staat.
  4. Verwerk zoekwoorden in je domeinnaam.
  5. Claim meerdere domeinen.
  6. Claim een .nl en een .com extensie.
  7. Claim internationale extensies.
  8. Verwerk de plaatsnaam waar je actief bent in je domeinnaam.
  9. Gebruik geen bestaande merk- of productnamen.

Een hele strategie

Zo zie je maar dat er achter het vastleggen van je domeinnaam een hele strategie schuil kan gaan. Het is aan jou om de keuze te maken, ik hoop dat mijn tips je goed op weg helpen.